2011-08-12

Vi ni ha ytterligare ett recept?
- ja, jag tänkte väl det :)

skön morgon idag igen, en 40-min strandpromenad innan vi begav oss till gårdscafét för frukostbuffé! muuums!
Senare idag ska jag och min Fannybanny ha lite avslutning på jobbet, jag gjorde en chokladcheesecake & fanny en smarrig morotskaka. vi har dock varken smakat på smeten eller kakorna, men kan chokladkaka eller morotskaka någonsin bli olyckad? ja kanske. återstår att se :)

Igår tränade jag min sista isträning(?) med Leksand, bjöd på lussebullar, kanelbullar, kakor och chokladmuffins  
- konstig känsla att säga hejdå, kände verkligen den trygga & bekväma leksandsfeelingen som jag alltid haft & känt.. men samtidigt, vill jag ha den känslan jämt? känna lika jämt? trygghet, bekvämlighet? vill jag vara kvar här? .. nej, Leksand står kvar även om ett år! om två år också! om 20 år också! Jag gör nog rätt, visst gör jag?!... Helt sjukt att om ca en vecka kan jag vara en svensk amerikan. Lite resfeber känner jag inom mig allt. Och allt som ska fixas!! stressstress. Och inte mindre stressad blir man av att man är uttagen till en turnering i Finland 21 aug - 4 sep, precis när alla college startar? hur tänkte de? hur kan man lägga en turnering då ?? taskigt. Tur att amerikaner (iallafall i Vermont) är så snälla och alltid vill väl, de är så trevliga, sociala, ödmjuka, roliga. sen finns det ju andra sidan också, men det behöver vi ju inte prata om nu.
Har förresten fått reda på vem jag ska bo med, en lacrosse spelare från New York, cooolt ! =)


Botten
200 g digestivekex
150 g rumsvarmt smör
Fyllning
400 g Philadelphia
2 dl crème fraiche, 34 % fett
½ dl starkt, ljummet kaffe
200 g mörk choklad
2 ägg
3/4 dl strösocker
250 g färska eller frysta hallon till dekor
Lägg kakorna i en plastpåse och krossa med knytna nävar. (Kör kakorna till smulor i en matberedare om du har en) Tillsätt smöret. Häll ut smulblandingen på botten av formen. Låt stå kallt i kylen medan du förbereder fyllningen. Rör cream cheese och crème fraiche. Rör ner kaffet lite i taget i färskostblandningen. Bryt chokladen i mindre bitar, smält den försiktigt i mikron eller över vattenbad och rör ner i färskostblandningen. Vispa upp äggen lätt tillsammans med sockret och blanda ner lite i taget i smeten. Rör ihop till en jämn smet och häll den i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i 175°C i cirka 35 minuter. Cheesecaken ska fortfarande vara lite lös i mitten, den stelnar i kylen. Dekorera tårtan med hallon, jag hade även lite svarta vinbär eftersom trädgården kryllar av dem!
enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar