2011-08-10

vilken härlig onsdagsmorgon det bjöds på idag, inte så tokigt att börja 10.30 trots allt! Vaknade baksugen & tänkte göra en moussigkladdkaka men suget försvann när jag insåg att jag ätit upp mörka chokladen.. (receptet kommer lite längre ner) Tog en vända runt Limsjön istället vid åtta snåret, hem och in i duschen och sen ut i regnet och plocka massa bär
- krusbär, hallon, svarta&röda vinbär som sedan fick gifta sig med keso, turkiskyoghurt, kokos & linfrön toppat med ringlad sirap, slutade med en lååång frukost och en väldigt nöjd&go klara, v ä r d e f u l l t !

Gårdagen sprang förbi mig, dejtade kudden alldeles för tidigt, somnade iallafall gott med mysig sällis & King of Queens, b ä s t a s e r i e n!
trött i kropp & knopp var jag minst sagt, inte konstigt efter den hekstiska gårdagen, fart&fläng, hit&dit, stupiett. Tillslut blev det ingen visit till Amerikanska ambassaden idag, så det är bara att pusta ut och ta
allt som det kommer! Helt sjukt mycket som ska fixas för att få ett studentvisum, ett foto som ska vara 50 mm i kvadrat med huvudet centrerat och mätas från 25-35 mm och ögat 28-35 mm från botten av bilden,
pass, personbevis påskriven av en handläggare & mycket mer .. Bra slit av oss igår, hoppas det är värt det. tur man har världens bästa föräldrar :)

Recept för er chokladtokiga:
100 g smör
2 st ägg
200 g 70% mörk choklad
1 msk sukrin
1 krm salt 
2 dl hallon
sätt ugnen på 175 grader
häll ut hallonen på botten av en mindre ugnsäker form
smaält & blanda smör och choklad över ett vattenbad, tillsätt 2 st äggulor.
Vispa äggvitorna till hårt skum och blanda i socker & salt.
Rör ner i chokladsmeten, skjutsa in i ugnen 15 min.

4 kommentarer:

  1. är detta chokladkakan som jag provade lite av hemma i gustafs? var det hallon i den? funkar den att äta några dagar efter eller blir den rinnig?
    på tal om bak så gjorde jag vaniljbullar i söndags, ambitiöst va?! =)
    /maja

    SvaraRadera
  2. ja precis, det är exakt denna jag bjöd på! Den är minst lika god någon dag efter, om inte godare ;) kan bli lite rinning ja..
    Nämen va gott!! blev det bra?
    Jag gjorde choklad cheesecake igår, kolla dagens inlägg :)

    SvaraRadera
  3. Ok!
    Bullarna blev riktigt bra! Såg så proffsiga ut så. Det var ju roligt att jag fick använda min fina tupperwaresprits också.
    Chokladcheesecake verkar spännande. Själv åt jag och Mathias fryst cheeseckae gjord på ricotta igår dagen till ära (vi firade ett halvår!)
    Vi får höras på telefon i dagarna!
    Kram!

    SvaraRadera