2011-05-25

.. . nej det är ingen vanlig dag för den är Klaras 20 årsdag idag, Hurra ..

.. Hurra Hurra !! Tack så jätte mycket för alla fina gratulationer.

Igår hämtade Ebba mig på stationen i Borlänge efter jobbet, vi åkte till Maxi och köpte färska jordgubbar, känns så lyxigt att äta färska bär tycker jag, och speciellt jordgubbar eftersom det är sååå gott!
När jag kom hem var pappa, födelsedagsbarnet mamma och Adam hemma och väntade på oss, de hade dukat upp champagne, blommor mm. Bilden nedanför var det första vi såg när vi klev in i köket, champagne, tända ljus, blommor och SKÅL !!


Skål på din dag mamma! <3

Här är den berömda Kellog´s Rice Crisp tårtan, bästa tårtan!
Vi kunde inte sluta äta, men jag tror vi sparade en liten bit till dig Maja :)

Här kommer receptet:

Botten
4 äggvitor
2 dl socker
3 dl Kellogs Rice Crisp

Vispa äggvitorna hårt, tillsätt sockret och vispa igen. Vänd ned flingorna. Bred ut på smort bakplåtspapper i en långpanna. Grädda mitt i ugnen i ca 80 minuter 125 grader. Låt tårtbottnen svalna en aning i långpannan innan du vänder upp den och drar bort pappret.

Smörkräm
4 äggulor
1 dl socker
1 dl grädde
100 g smör
1 tsk vaniljsocker
(Egentligen ska det vara citronkräm, men det blir mycket godare med smörkräm, jag lovar ;-)

Lägg alla ingredienserna utom smöret i en kastrull. Vispa och sjud - ej koka - tills krämen tjocknar. Ta av från plattan och klicka ned smöret och låt allt smälta ihop. Låt krämen kallna.

Dela bottnen på hälften och lägg krämen emellan. Vispa 3 dl grädde och bred ovanpå

Dekorering
Det bestämmer du! 

Vi la över färska jordgubbar över grädden, men vi brukar ha blåbär!
Du kan egentligen dekorera men vad som helst, riven mörk/ljus choklad, frukt, bär,
eller varför inte göra en blnadning av allt -bär&frukt blandning med räfflad ljus choklad? :)

Idag bjuder jag på ananaspaj på em fikat på jobbet,
hoppas det smakar!

& ikväll gör svärmor tårta också! Kan man inte få fylla år varje dag? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar