2011-06-15

every time I close my eyes, I see my name in shining lights

Hamburgare & kaffe till frukost, ingen dum idé Klara!

Dax för lite recept tycker jag ...

Jag gjorde "Sommarens Hallon Cheesecake" dagen till ära igår,
jag såg receptet i tidningen "Alltommat" förra veckan & den blev ett måste, chokladälskare som man är!


Hallon&chokladcheesecake

Botten
150 g digestivekex
75 g smält smör
Fyllning
400 g Philadelphia
2 dl crème fraiche, 34 % fett
1 dl starkt, ljummet kaffe
200 g mörk choklad
2 ägg
3/4 dl strösocker
250 g färska eller frysta hallon till dekor

Smörj en springform ca 22 cm i diameter & sätt på ugnen på 175°C.
Smula kexen fint i en matberedare & blanda med de smälta smöret, fyll botten på springformen och lägg in i kylen medans fyllningen görs.
Rör philadelphia och crème fraiche smidigt tillsammans. Rör ner det ljumna kaffet i färskostblandningen.
Bryt chokladen i mindre bitar och smält den endera i mikron eller över vattenbad, akta så att den inte bränns!
Vispa ihop ägg & socker och blanda ner i smeten.
Rör ihop till en jämn smet och häll ner i formen, skjuts in i ugnen där den ska står ca 35 minuter, den ska fortfarande vara lös när du tar ut den för den stelnar och stannar när den svalnat.
När kakan kallnat dekorerar du med massa hallon! (Jag tog även lite blåbär eftersom mina hallon tog slut)


Tips 1: om du inte har en matberedare, lägg kexen i en plastpåse
och mosa med knuten näve, akta så inte påsen går sönder bara.

Tips 2: Du måste inte ha 70% kvalitets choklad,
gick hur bra som helst med hemköps egna 2st/20 kr




Tips 3: Ät kakan när den svalnat!! Mycket godare då =)



Vóila !
- en riktigt lättgjord och smarrig tårta för er chokladälskare

 Nog om choklad, tårta & kakor. ..
.. .Adam fyllde ju år igår också så jag lovade ju lite firningsbilder





Grillat är godast !!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar