2011-05-30

Hej alla tisdagsglada,

Sitter här i Övermo med frukosten i högsta hugg, har precis skjutsat in en äppelmospaj i ugnen. Hade så mycket hemgjord äppelmos i frysen så det var bara att sätta på fantasiknappen och hitta på något :) (receptet kommer i slutet)

Helgen har varit underbar, jag är mer än supernöjd efter lördagens bravader. Inte sista gången jag har fest kan jag säga! Jätteroligt att det kom så mycket folk, ännu roligare att träffa alla, dessutom var det jättebra band/musik/DANS, jättebra & tack alla personer som hjälpte till <3 jag tror de flesta tyckte att maten ni/vi gjorde var hur grym som helst, Och sist vill jag tacka alla som förgyllde kvällen med uppvaktning, tal, presenter & väldigt mycket blommor&buketter, så fint :'-)

Tyvärr så hann jag själv inte med att ta några bilder .. MEN andra tog kort, så det kommer, lovar !! :) Jag hann knappt äta den goda maten och efterätterna kändes det som, det var så mycket med allt som har med fest att göra; hälsa på alla/dansa/tacka/småprata om allt & ingenting!

Men nu är det vardag igen, tråkigt kan tyckas men så är det .. vill ha lördag spec 28/5 varje dag !!
I söndags vaknade vi upp i friggeboden jag, Rob & Sara id halv elva tiden. Åkte till festlokalen och städade ur och åt rester från gårdagen, ännu godare dagen efter tycket jag :) Sen tåget upp till Leksand, där slockande man ju vid åtta-tiden och vaknade upp åtta.nollnoll dagen efter, wooops .. helgen tof verkligen kol på mig, men det var det värt :)

Idag blir det städning av min lägenhet paraden som ska besiktigas idag, kan den som lånat/tagit min säng komma tillbaka med den TACK?!!!!

Nej, nu har jag inte tid och sitta här längre, nu är pajen klar och här får ni receptet:

Ingredienser
10 bitar
75 g mjukt smör eller margarin
1 dl socker
2 msk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 ägg
3 msk matlagningsgrädde


Fyllning:
1,5 dl äppelmos
2 äpplen
1 dl strösocker
2 dl mjöl
0,5 tsk kanel
75 g smör eller margarin

½ dl riven kokos (ingår egentligen inte i receptet men jag älskar
½ dl solrosfrön     smaken av rostade solrosfrön och kokos)

1. Sätt ugnen på 175°C. Smörj en bakform med avtagbar kant med matfett.

2. Blanda matfett, socker, vaniljsocker, mjöl, bakpulver, ägg och matlagningsgrädde väl. Häll smeten i kakformen och jämna till ytan.


3. Bred ut äppelmoset ovanpå kaksmeten. Kärna ur och skiva äpplena. Lägg äppelskivorna ovanpå äppelmoset.

4. Blanda strösocker, mjöl, kokos, solrosfrön och kanel väl. Blanda i matfettet och gnid ihop smuldegen med fingrarna så att matfettet blandas väl med mjölet. Strö smuldegen ovanpå äpplena.

5. Sätt in kakan i ugnen och baka i 35 min tills kakan är gyllene. Servera den varm eller kall med lite vaniljglass eller vaniljsås till.

Börjar alltid med att ta fram alla ingredienser



Ogräddad



Äntligen Ätklar :)
Återkommer om resultat!

Medans jag ändå håller på med bilder så tänkte jag lägga upp lite bilder från dagen innan festen också,
hade lite förfest hemma med palering, god mat & vin! 
Maja & Mamma gjorde en utsökt middag bestående av fläskfilé, kyckling, klyftpotatis, ostar, cole slaw
& till efterrätt hemgjord kolasås och glass!


Maja & Mathias, så kära & söta tillsammans! All lycka till er :)


Skål & Hejdå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar